October 15, 2006

I HEAR A NEW WORLD

The Tornados - Telstar
Telstar var den omtalade satelliten som sköts upp från Cape Canaveral 1962. Samma år fick Joe Meek inspiration att skapa en låt utifrån detta historiska ögonblick. Meek var först och främst producent och låtskrivare, och en väldigt egenartad sådan. Han improviserade i allt han skapade och var extremt experimentell, alltid på jakt efter det perfekta soundet. Meek's intresse för elektronisk musik är det man först lägger märke till när man hör hans verk, mycket futuristiska ljud med stor rymd. När man först läser om hans sätt att ta sig an inspelningsprocessen så skapas en bild av en galen professor. Han byggde om instrument, experimenterade med ekoljud, plockade sönder låtar och mixade ihop dem, allt för att få det unika sound han eftersträvade. Han var även helt tondöv och kunde knappt ta en ren ton på sina demo-inspelningar, ändå revolutionerade han hela inspelningstekniken. Många av låtarna spelades in med sådant ljud och tryck att nålen ibland var nära att hoppa fram och tillbaka över den färdiga skivan.

Låten "Telstar" öppnas med ljud från en satellit, ljud som Meek säkerligen skapade genom att använda sin livliga fantasi. Vissa anser att det är ljudet av en spolande toalett, men jag tvivlar på det, det låter snarare som något man hittar på Meeks tidigare låtar. Troligtvis mixtrade han med ekon och reverb innan han hittade ett tillfredsställande ljud. Man påbörjar sedan en resa in i en låt som sjuder av optimism. Om du någon gång har undrat hur det skulle kännas att kasta sig själv rakt in i solen med ett leende på läpparna så ska du lyssna noga mellan 01:15 och 01:40. Total lycka. "Telstar" med The Tornados blev den första låten inspelad av ett brittiskt band som kom att ligga etta på den amerikanska singellistan, i december 1962.
1964 hade Joe Meek sin sista brittiska listetta, med gruppen The Honeycombs låt "Have i the right?". Av Meek-fanatiker är inspelningstillfället mest känt för vad som hände sent på kvällen efter att mixningen nästan var färdig. Meek var inte nöjd, han ville ha ett tyngre sound på låten och tvingade då sonika en av medarbetarna att banka på mikrofonen med en tamburin under själva mixningen. När allt var färdigt fanns enbart spillror av mikrofonen och tamburinen kvar. Men producenten var nöjd och belåten.

Joe Meek hade alltid varit en udda person och väldigt intresserad av det ockulta, men led nu av svår paranoia, schizofreni, förföljelsemani och drogproblem. Allt detta, samt att han öppet fick lida för sin homosexualitet i ett inte så fritänkande England gjorde att han en februaridag 1967 kallade på sin hyresvärdinna, sköt henne till döds, för att sedan rikta vapnet mot sig själv och trycka av ännu en gång. En vän till Meek som var på plats då dådet skedde har berättat att producenten den dagen var väldigt upprörd, hörde röster och brände tavlor och papper över en öppen eld. Att detta skedde just denna dag har sin förklaring. Den 3 februari 1967 var den åttonde årsdagen av Buddy Holly's död, en artist som Meek var besatt av. Han hade under en seans i slutet på 50-talet fått klart för sig att Buddy Holly skulle dö den 3 februari 1958. Detta skedde inte, och då Meek träffade Buddy Holly backstage efter en spelning uttryckte han sin glädje över att han hade haft fel. Saken är den att Holly istället mötte döden i den tragiska flygolyckan, som även tog livet av The Big Bopper och Ritchie Valens, den 3 februari 1959, exakt ett år senare än vad Joe Meek hade beräknat...

Galning? Geni?
Det är upp till var och en att avgöra, men tänk på att skillnaden mellan galenskap och genialitet är hårfin. Joe Meek var långt före sin tid och äger min fulla respekt för det han lämnade efter sig. En fascinerande människa, ett fascinerande livsöde. Han förstod saker som andra människor snappade upp först flera decennier senare. Hans fantastiska platta ihop med The Blue Men från 1960 gick under ett namn som passar väl in på det han stod för, "I hear a new world".
Det kan vi skriva under på att han gjorde.

No comments: