August 25, 2012

INGMAR BERGMAN + RODRIGUEZ = SANT

Jag har förstått att Rodriguez är i ropet igen, i och med filmen "Searching for Sugar Man". Ytterst välförtjänt. Sixto tokhyllades redan för några år sedan när hans två album Cold Fact (1970) samt Coming From Reality (1971) släpptes i nyutgåvor, men jag vill tro att gemene man missade det totalt. Det var väl bara folk som läste Sonic eller hängde på Pet Sounds som märkte hypen. På Bengans hänger det fortfarande en Rodriguez-poster på väggen. Själv läste jag om honom, noterade namnet, lyssnade och sen var det inte mer med den saken. Jag hade en liten Rodriguez-period förra året, och sparade då denna video bland mina favoriter på YouTube. Ingmar Bergman, Harriet Andersson, Lars Ekborg och Sommaren med Monika tillsammans med Rodriguez "Crucify Your Mind". Som hittat.

No comments: