September 23, 2009

OASIS

Oasis gick som bekant i graven för en tid sedan. Att det skulle vara slut för alltid är dock svårt att tro, ge det lite tid. Bandets senaste rad av album har för min egen del varit små besvikelser, men Oasis betydde en hel del för mig i yngre år. Som när man var 14-15 år, 1996, och köpte "Don't Look Back In Anger"-singeln. Vilken makalös låt. Min bästa vän vid tiden köpte vid samma tillfälle "Wonderwall" om jag inte minns helt fel. Det kan även ha varit "Champagne Supernova", men mina efterforskningar gör gällande att den enbart släpptes som singel i Australien. Vi satt hemma i hans pojkrum och spelade dessa två singlar om och om igen, varannan gång. Vid ett tillfälle ville jag byta min singel mot hans. Jag är idag glad att jag inte gjorde det, för "Don't Look Back In Anger" står fortfarande i skivhyllan framför mig och glänser lika fint nu som för 13 år sedan. Mycket vackert omslag. Mp3, vad är det?

4 comments:

Culkin said...

Varför var det inte Noel som alltid stod vid mikrofonen? Han sjunger så mycket bättre än sin bräkande broder.

Anonymous said...

Håller inte med dig riktigt. Jag tycker att det är först nu med de tre senaste albumen som Oasis börjar bli det band de alltid velat va. De psykedeliska inslagen är fantastiska! naturligtvis är de tre första albumen (+ masterplan) riktigt bra också, men det känns som det utvecklats i rätt riktning iallafall. Jag hoppas på en fortsättning även utan Noel! :)

/coolyourboots.blogg.se

Sebastian said...

Olle:
Nåja, så illa är det inte. Liam har ju helt tappat rösten de senaste åren, men under 90-talet tycker jag att den är riktigt bra.

Mattias:
Vad man vill bli och vad man blir tänker jag på. Nog för att tanken är god på exempelvis Heathen Chemistry, men det når inte fram på något vis. Detsamma gäller ju Be Here Now som är bättre än sitt rykte, men den blev så oerhört överarbetad av någon anledning. "Vi slänger på en ljudvägg här, då blir det maffigt!" är känslan. Nog för att Be Here Now aldrig fick en ärlig chans att leva upp till förväntningarna. Men den plattan är nog det sista studioalbumet där jag känner att det där som jag älskade med Oasis finns där på allvar. Tror du att det kan bli bra utan Noel? Jag är inte säker. Skulle man fortsätta så tror jag att det är stor risk att folk petar i det med pincetter och plockar ut delar som man sedan pekar på och i samma andetag klargör att "just den här biten" skulle låta bättre om Noel varit kvar.

Sebastian #2 said...

Oasis senaste alster i albumväg är extremt underskattat.
Både HC, DBTT & DOYS har flertalet låtar av högsta kvalitet.
Bara att lyssna.

Håller med om DLBIA-omslaget.
Riktigt vackers.