July 19, 2012

NICK DRAKE

Det finns inte en enda livesekvens med Nick Drake fångad på film. Någon finns det säkert, men den ligger väl bortglömd i någon fuktig källare helt obrukbar. Den tanken smärtar ett arkivariehjärta. Tydligen ska det finnas en film på honom som barn, men det ska visst vara allt. Med tanke på att Drake blev erkänd på allvar först efter sin död så är det mer förståeligt. Jag kan köpa att han sällan spelade live och var en enstöring, men det låter ändå oerhört märkligt.

Sen så har vi filmen här under. 12 sekunder lång. Filmad på en festival någon gång under 70-talet. Mer information finns inte tillgänglig. En man har vandrat in i bild med ryggen mot kameran. Vissa är övertygade om att det är Nick Drake, andra är mer tveksamma. Tänker man på vad som var karakteristiskt för honom rent utseendemässigt kan man nästan inte komma närmre än så här.

Oavsett om det här är det enda existerande filmklippet på legenden i vuxen ålder, eller helt enkelt en ordinär festivalbesökare, så är det oerhört vackert. Jag kommer på mig själv med att titta på det om och om igen. Jag kan inte riktigt ta på det, men i all sin anspråkslöshet är det ren magi.

4 comments:

Gustav said...

Oj, coolt! Min första känsla är dock att det inte är han. Inte som att jag kan avgöra det, men... Å andra sidan kanske den där lite lufsiga gången är precis hans. :)

Barndomsbilderna visas i A Skin Too Few. Väldigt fin dokumentär, sett?

Sebastian said...

Ja, vi får nog aldrig veta.Man borde fråga hans syster, hon borde kunna fälla avgörandet.

Den har jag inte sett, rekommenderar du den?

Gustav said...

Ja, hon kanske vet. Men han kanske gick på den där festivalen helt själv, och då är det ingen som kan svara på det... :)

Rekommenderar den varmt! Kanske inte kommer med så mycket nytt, men väldigt vackra bilder från hans hemtrakter. De varvas med lite standard "talking heads", men det är i alla fall vettiga såna. Hans syster som berättar mycket om hans liv, och sedan producenter och studiofolk, och Paul Weller, som pratar om musiken och inspelningarna.

Sebastian said...

Men hon skulle kunna känna igen Nicks kroppsrörelser osv.

Det där måste jag kolla upp, låter som något helt i min smak!