July 15, 2012

IF I CAN'T CHANGE YOUR MIND


Det är svårt att hitta bättre lyckopiller än "If I Can't Change Your Mind" med Sugar. Den är så självklar och så förbannat direkt att varenda pophjärta bör smälta på ett par sekunder. Bob Mould är i sitt esse här, men i videon ser han ut att kunna spela en karaktär i Criminal Minds. Helst en som rövar bort barn. Eller så tänker jag på Randy Quaids karaktär i "Ett päron till farsa firar jul", ni vet han den där slusken som bor i en husbil och till slut kidnappar Chevy Chases chef när julbonusen uteblir. En av 90-talets bästa låtar? Utan tvekan.

4 comments:

Gustav said...

Tänker alltid på jättegamla MTV-dokusåpan The Real World när jag hör den här, hehe! Väldigt bra låt, men jag måste nog erkänna att jag inte är så kär i Moulds röst...

Sebastian said...

The Real World, det var längesedan!
Moulds röst är väl inte den mest intressanta, men i det här fallet tycker jag att det låter utmärkt.

Gustav said...

Ja, evigheter sedan! Kan inte säga att jag saknar det, men det känns på något sätt som det var mindre skräp än alla senare dokusåpor. Men förmodligen inte.

Njae, mest är det väl en smaksak, men jag tror jag tycker att den gör sig bättre med mindre mjuka låtar. Hur som helst är han ju verkligen lik Randy Quaid!

Sebastian said...

Det är nostalgikänslan. Skulle man se det idag skulle man antagligen bli besviken. Det verkar alltid bättre i minnet än vad det var.

Ja! Randy Quaids dubbelgångare!