December 23, 2009

(00-TALET) PLATS 60-51

60. Johnny Boy - "You Are The Generation That Bought More Shoes And You Get What You Deserve" (2004)



Den här dängan förekommer troligtvis på många listor av det här slaget. Slänger man in lite The Ronettes och Phil Spector blandat med lite "yeah-yeah" så är man i hamn.

Minnesvärt: Titeln. Såklart.


59. Destroyer - "European Oils" (2006)



Höjdpunkten på Destroyer's Rubies. Det här bara flyter. Lite som att sitta tillbakalutad i länsstolen och njuta av en god single malt.

Minnesvärt: "She needs to feel at peace with her father, the fucking maniac".


58. Morrissey - "America Is Not The World" (2004)



Lite av en nyckellåt, skriven under Bush-administrationen, pre-Obama. USA har som nation mycket att vara skamsna över. Morrissey satte ord till de där känslorna. Som det ser ut just nu så verkar det betydligt ljusare ut på andra sidan Atlanten. Jag hoppas.

Minnesvärt:
"But where the president is never
black female or gay

and until that day
you've got nothing to say to me".


57. The Libertines - "Tell The King" (2002)



Något av det bästa The Libs någonsin skapade tillsammans. Känslosamt, rått och naket.

Minnesvärt:
"Your like a journalist
how you can cut and paste and twis
t
your awful".


56. Boards Of Canada - "The Beach At Redpoint" (2002)



Jag mår lite fysiskt dåligt av det här. På ett bra sätt, hur det nu går ihop. Det finns väldigt få låtar som drabbar mig rent fysiskt, men det här en av dem. Någon typ av ångest. Heja heja.

Minnesvärt: När det känns som att hela världens satelliter och radiosändare fightas om världsherraväldet längs en öde kuststräcka. Det vill säga hela låten igenom.


55. Robert Wyatt - "Just As You Are" (2007)



Den gamle Soft Machine-mannen hade kunnat spela in den här låten och sedan lagt av för alltid. Det hade räckt så otroligt långt. Robert Wyatt, still standing strong.

Minnesvärt: Den här känslan av sen natt, cigaretter och sprit.


54. The Von Bondies - "Going Down" (2001)



Än idag föredrar jag The Von Bondies före The White Stripes. Samma stad, samma våg. Jack och Meg är inte på något sätt dåliga, men The Von Bondies gav mig mer.

Minnesvärt: 1:07 och framåt.


53. Magnus Carlson - "Det Värsta Av Allt" (2001)



Och hur bra är inte det här. Morrisseyälskarens fullträff. Vad jag minns så blev den en liten hit till och med. Inte så konstigt.

Minnesvärt: "Kärlek är som nikotin". (Jag hade velat kläcka den där raden...)


52. Franke - "Ställs Mot Dig" (2003)



"Aldrig förstå" är väl mer legendarisk, men "Ställs mot dig" är så mycket bättre. Kära Franke, mer sånt här.

Minnesvärt: Hela låtjäveln. Speciellt trummorna i inledningen, följt av den odödliga raden "du trodde att jag menade något annat när jag ville gå hem".


51. Bad Cash Quartet - "This Night Or Next" (2001)



Jag har för mig att Martin Elisson någon gång fick frågan om vilken låt av sina egna alster han tyckte bäst om, och svarade då "This Night Or Next". Jag håller med.

Minnesvärt:
"This night or next i'm out of here
cause my heart is aching and my legs are too weak"

No comments: