December 25, 2009

(00-TALET) PLATS 50-41

50. The Shermans - "July In London" (2001)


Vissa låtars storhet bygger till viss del på associationer till händelser, och eftersom jag älskar London och musik som handlar om London så älskar jag även "July in London". Svenska The Shermans har fler godbitar på lager, kolla upp om det inte redan är gjort.

Minnesvärt: "5 a.m. Victoria station, and i've been awake all night".


49. The Whitest Boy Alive - "Inflation" (2006)


Jag fullkomligen älskade WBA den där sommaren 2006. Den lilla minispelningen på Pet Sounds Bar var liksom fulländad. Det här är den bästa låten från det magnifika debutalbumet Dreams.

Minnesvärt: Soundet. Avslappnat, sommarnattsvänligt.


48. The Radio Dept. - "Bus" (2003)


Man kan väl aldrig riktigt utläsa en låts egentliga mening, men för mig har "Bus" alltid backat upp mig på något vis. När Lesser Matters kom bodde jag i Tibro, och texten var helt i linje med den känslan. Den kanske handlar om ett förhållande, vad vet jag, men för mig handlade den alltid om något annat. Jag visste väl att jag någon gång skulle iväg, att jag skulle lämna den här orten bakom mig. Och så blev det. Idag har jag en mer avslappnad inställning till min hemort, den är inte så hemsk som jag ville tro, men varje gång jag lyssnar på "Bus" så kommer den där känslan krypande. 22 år och viljan att lämna. Tack för soundtracket.

Minnesvärt: "Nothing happens around here any more".


47. Håkan Hellström - "Magasinsgatan" (2005)


"Magasinsgatan" har alltid varit guldet på Ett kolikbarns bekännelser. Det popkulturella romantiska skimret. Dessutom, partiet från 4:28 och framåt kan vara det finaste ögonblicket i Hellströms diskografi. Någonsin. Ever. Bara lyssna.

Minnesvärt: Alltså. Med rader som "och allt vi uppfann, dom gör allt det där igen" eller "men ingen är riktigt ärlig, ärlig är man i gryningen" eller "och jag undrar vad du tycker om mig nu,
har du förändrats? jag dricker ur vad som helst nu".
Men om liemannen står och flåsar över axeln så faller valet på:

"Och alla nätterna på Åvägen
vi höll oss kvar till gryningen
jag har aldrig skrattat så länge
och jag önskar att jag inte blev kär i dig
och jag önskar att jag blev mer kär i dig
Det enda som gick därifrån den natten
var telefonledningar och tågrälsen".


46. Aerospace - "Summer Days Are Forever" (2001)


Aerospace, en gammal kärlek. Det här var ungefär den bästa musiken någon skapat runt 2004. Lite mer klarsynt så propagerar jag inte för det idag. Men nästan. Ja.

Minnesvärt: Det luftiga, det sköra, den rena popmusiken.


45. The Thrills - "Big Sur" (2003)


Det här var också kärlek vid första ögonkastet. När jag senare såg The Thrills på Pustervik i december 2007 spelade man givetvis "Big Sur". Jag tror att jag dog lite.

Minnesvärt: Gitarrerna.


44. The Strokes - "New York City Cops" (2001)


Jag vill minnas att jag för första gången hörde namnet The Strokes i den gamla goda bilagan Expressen Fredag. Killarna såg ut att lukta läder, svett och eau de toilette från 70-talet och hade en utstrålning som hette duga. Detta var i samband med att debutskivan "Is this it" recenserades, och jag beställde hem ett ex. Jag älskade det. Tyvärr har skivorna som följt varit nästan helt ointressanta. Men vi glömmer det. Jag vill hellre minnas The Strokes-artiklarna i NME under 2000-talets första år. Tusan vad fräscht det var. Och "New York City Cops" var fräschast av dem alla.

Minnesvärt:
"I said every night, she just can't stop sayin'
New York City cops
New York City cops
New York City cops
They ain't too smart".


43. Håkan Hellström - "Uppsnärjd I Det Blå" (2000)


Håkans debutplatta är än idag helt odödlig. "Uppsnärjd i det blå" är den där låten som håller Herr Hellström evigt ung, trots stigande ålder. Lite lånade textrader här och var, genialt. Men en sak som jag ofta går och funderar på är om ryktet är sant, att Prinsessan Eva i själva verket är Ebba von Sydow. Vi får nog aldrig veta.

Minnesvärt: En av Håkans bästa texter.
"Du har varit ute i världen i flera år
när jag stannade på mitt rum och såg dagarna gå" och det helt makalösa stycket:
"Prinsessan Eva i nylackerade skor, hon är min vän
"Eva jag hänger mig för kärleken",
"men va inte så högtidlig - du med din dramatik och stesolid
"
En dag kommer jag och du verkligen bli gamla, men jag älskar dig nu".


42. Joel Alme - "Leave Me Here" (2008)


Alme släppte sin första singel "The Queen's Corner" och på b-sidan fanns den här. Efter att jag för första gången hörde "Leave me here" lyssnade jag aldrig på a-sidan något mer. Har inte gjort det sen dess. Jag har för mig att Alme någon gång sade att "Leave me here" var för bra för att vara med på den första fullängdaren. Det är så jävla sant.
Minnesvärt: Sinatrastråkarna. Och allt annat.


41. Peggy Lejonhjärta - "Sista Styverns Trappor" (2004)


Jag läste om Peggy Lejonhjärta någonstans. Minns inte vart. Jag skickade ett mail till skivbolaget och lade en order på den första singeln. Några dagar senare damp den ner i brevlådan. Jag kan nog inte riktigt beskriva hur bra jag tyckte att "Sista styverns trappor" var. Det var ett rejält uppvaknande. Några år senare hittade jag räkningen som bolaget hade bifogat i brevet tillsammans med skivan. Jag hade glömt av den, och än idag har jag inte betalat den. Jag borde faktiskt göra det, för sån här musik förtjänar ärlighet.

Minnesvärt:
"Vi två kunde lagt världen för våra fötter
men sanningar blir saga och sagor blir böcker
Tänk om vi aldrig ses igen, tänk om vi aldrig ses igen
Nere på tunnelbaneperrongen bromsar sista tåget in
och kanske hinner jag ifatt
Kanske jagar också du ett tåg i London, kanske inte
Men kanske kan vi drömma om varandra i natt".

No comments: