October 12, 2010

DU ÄR SNART DÄR

Så, vad kan man säga om Håkan Hellströms nya, 2 Steg från Paradise? Efter att ha levt med låtarna en tid så skulle jag tro att det här är den bästa skivan, efter debuten. Möjligtvis hamnar den på samma nivå som Det är så jag säger det-plattan, men det är två så olika utgåvor att det inte riktigt går att jämföra. Textmässigt är han bättre än någonsin. Och på riktigt, "Dom där jag kommer från" är något av det bästa som mannen har släppt. Dessutom måste "Jag vet vilken dy hon varit i" räknas som en av de största Håkanballaderna. Men det finns ingen annan låt som är så förbaskat bra som "Du är snart där", med den harrisonska slide-gitarren och en Håkan som sjunger så att allt brister. "Ljug för mig"-partierna är inte av denna världen. När allt stannar av och raden "Håkan du var bättre förr" kryper fram så skakar man bara på huvudet. För några veckor sedan så hade jag skrivit under på det, men efter "Du är snart där" så är det världens största lögn.

Håkan Hellström - "Du är snart där"

No comments: