September 20, 2008

IF THIS IS HEAVEN THEN SEND ME TO HELL


Jag har varit sjuk i ett par dagar, och ni vet väl hur illa det är när en man är riktigt förkyld? Då rasar världen och man blir döende. Alla män vet vad jag pratar om. Nu är det dock betydligt bättre och det firar jag med en ny liten kompilation.

New Young Hearts - "The Young Hearts Get Lonely Too" (1970)
En av mina finaste soulupptäckter på år och dar. Det är lite klurigt att hitta info om den här låten, sitter ni på någon fakta så får ni gärna upplysa mig. Fantastisk titel.

Dada - "Timothy" (1992)
Finns med på Dadas debutalbum Puzzle från 1992. Mycket av materialet från den skivan går väl att leva utan, men stråkarna och den sorgsna stämningen i "Timothy" är ett måste.

Cotton Mather - "The End of the Line" (1994)
Jag tänkte skriva ett inlägg som enbart behandlar Cotton Mather inom en snar framtid. "The End of the Line" är hämtad från albumet Cotton Is King.

Dodgy - "Good Enough" (1998)
Dodgy är väl inte det första bandet som kommer upp om man diskuterar britpop på fyllan. Säkert inte det tionde heller. Det är synd. Dodgy saknade de där skandalerna och fajterna som tidningarna NME och Melody Maker bara älskade att göra rubriker av. Det finns en långlivad historia om att Billy Bragg en gång påstod att solen alltid sken när Dodgy gjorde festivalgig. Lyssna på "Good Enough" och försök samtidigt intala dig själv att det påståendet skulle kunna vara falskt. Det går inte, eller hur?

Marmalade - "Falling Apart at the Seams" (1976)
För att fortsätta på ämnet solsken, introt till låten ovan kan vara det mest livsbejakande i musikhistorien. Den här sena uppsättningen av Marmalade var väl ett hopplock med en eller två originalmedlemmar kvar (ni vet, sånt vi avskyr?), men "Falling Apart at the Seams" får mig att glömma detta avskyvärda brott. Glädje.
-----
-----

2 comments:

k said...

Åh, vi har aldrig talat om Cotton mather, men jag älskar dem! "Spin my wheels", vilken låt! Har fan inte ens tänkt på dem på flera år, här ska lyssnas igen!

Sebastian said...

har vi inte?! det var jag övertygad om. "vegetable row" är så sanslöst bra.