April 9, 2008

PEOPLE OF THE EARTH YOU HAVE FAILED, YOU STILL WORSHIP THE SUN AND THE DAILY MAIL

I mitten av 90-talet var jag och en vän som jag nu har tappat kontakten med inne i Skövde på Jannes Wax och inhandlade varsin Oasis-singel. Mitt val föll på "Don't Look Back In Anger" medan vännen satte sina slantar på "Champagne Supernova". Efter närmare efterforskningar angående dessa singlars releasedatum så borde detta ha varit 1996, då var man runt 15 år och att lägga pengarna på ett fullt album var otänkbart. Detta var alltså mitt under det brinnande kriget om den brittiska poptronen som utkämpades mellan de två stora elefanterna, Oasis och Blur. Det var först cirka 5 år senare jag förstod grejen med Damon Albarn och gänget, och idag håller jag nog Blur-fanan något högre än det där Manchester-bandets. Graham Coxon var alltid den coola killen i Blur, han som blev överkörd av bilar och söp ner sig och såg ut som urtypen av en brittisk gitarrhjälte. Det kan ha varit den där dekadensen som fick honom att lämna Blur år 2002, men det spelar ingen roll eftersom han klarade sig minst lika bra på egen hand. Jag minns en regnig dag framför Pampasscenen på Hultsfred för 4 år sedan, det var regnponchos till både höger och vänster samt en Graham Coxon på ett väldigt truligt humör. Jag gissar att han inte var riktigt nöjd med ljudet eftersom jag vid senare tillfällen sett den spelningen i filmad version där Graham ger ljudteknikerna mördande blickar från scenen. Han gjorde 2004 en Peel Session där han bland annat spelade in en version av bob hunds "Min Trampolin". Det är en ytterst behaglig inspelning på fullfjädrad svengelska. Det känns som att Graham är alldeles för arty för att kunna gå hem i alla läger, men Damon blir aldrig lika intressant hur mycket han än fightas med bröderna Gallagher.

Graham Coxon - Min Trampolin (Peel Session)
http://www.sendspace.com/file/efimyu
Graham Coxon - Bittersweet Bundle of Misery
http://www.sendspace.com/file/muj7ht

5 comments:

Anonymous said...

Jannes Wax har man varit på några gånger...

Sebastian said...

jaså? det var ett trevligt ställe med trevlig personal. det började väl gå utför när någon tog livet av sig. mycket tråkigt.

Anonymous said...

Kommer ursprungligen från Lidköping/Skara. Det hade jag igen aning om :( Det var i alla fall en trevlig butik...

Anonymous said...

Hej! Jag älskar din blogg!

Sebastian said...

anonymous: åhå. tack!