April 18, 2008

KEEP SMILING THROUGH, JUST LIKE YOU ALWAYS DO


1939. Så långt tillbaka i tiden har jag aldrig gått i bloggen tidigare, vad jag minns. Men i det här fallet så är det ett måste. Varje gång jag tänker på avsked får jag den här i huvudet, för det går inte att få det mer bitterljuvt än så här. Ett Europa under brinnande krig, soldater far iväg till fronten, lämnar kvar fruar, flickvänner och vänner. Mitt i allt detta fanns en stabilitet och den stavades Vera Lynn. Det var "We'll Meet Again" som höll modet uppe när det var som svårast. Man kan likna Vera Lynns klassiker med vår egen "Min Soldat" med Ulla Billqvist.

Pink Floyd uttryckte det bäst, 40 år senare:

"Does anybody here remember Vera Lynn?
Remember how she said that
we would meet again, some sunny day?"

Hämta näsdukarna.

Vera Lynn - We'll Meet Again

4 comments:

Anonymous said...

Jaha, nu sitter jag här och grinar.

Sebastian said...

jag säger ju det! åh.

Valdemar said...

Ja, vilken underbar låt det är. Och vilken fin blogg du har.

Sebastian said...

åh, tack. och detsamma!