July 11, 2010

LOWER CALIFORNIA

Jack Nitzsche kommer alltid att bli förknippad med Phil Spector, The Wall of Sound och diverse rätt sköna soundtracks. Efter att Jack gick bort år 2000 visade det sig att det låg ett outgivet soloalbum och samlade damm, daterat tidigt 70-tal. Visst, mannen hade gett ut låtar under sitt eget namn, exempelvis instrumentallåten "The Lonely Surfer", men här skulle det röra sig om låtar med singer/songwriter-ådra. Rhino/Warner släppte således en samling med Jack vid namn "Three Piece Suite", som bland annat innehöll det material som från början var menat att utgöra soloskivan. Jag måste medge att låtmaterialet i sin helhet inte fick mig att jubla, men när jag började att riva i låtarna så slog det mig att vissa av dem var helt geniala. "Lower California" är ett typexempel på en låt som man bara vill ha mer och mer av. När jag under sommaren har legat i en trädgård i Bromma och dyrkat solen så har den varit det bästa sällskapet man kan tänka sig. Brian Wilson borde vara stolt.

No comments: