October 3, 2008

I BELIEVE IN NOTHING


Vad är det som händer i Brooklyn? Vandrar det runt Ronnie Bennett-kloner som idkar samlag med övervintrande shoegazers? Jag är fullständigt övertygad om att det delas ut Black Tambourine-plattor gratis i varje gathörn. Det är så Vivian Girls har kommit till. Ett muterat monster. Det måste vara så. Vivian Girls släppte sin LP-debut i maj, och de tusen exemplaren försvann alldeles för fort. Som tur är så kommer In The Red Records att släppa plattan på nytt nu i oktober. Håll ögonen öppna.
Sen ska vi inte glömma det där bandet från Lower East Side, The Royal Chains. De har gjort släpp på samma bolag som Vivian Girls, nämligen Plays With Dolls. "No Love in Your Punches" är en b-sida, och i min mening det bästa bandet har fått ur sig hittills.

Vivian Girls - "Damaged"
Vivian Girls - "Such A Joke"
The Royal Chains - "No Love in Your Punches"

7 comments:

k said...

Stört att du skrivit om Vivian girls. Jag var i färd att blogga om dem förra veckan då inlägget försvann i cyberrymden. Jag såg dem när jag var i New York nämligen.

Sebastian said...

Var det planerat, eller sprang du bara över dem på random klubb?

k said...

Jag hade fått tips om en festival och när jag kollade upp banden innan så fastnade jag för dem. Snygga och bra.

Sebastian said...

Åhå. Vilken lyckoträff. Hur lät det live?

Anonymous said...

Jag blev glad när folk började hajpa Vivian Girls som lyssnar på sån musik i vanliga fall, och inte bara fans av knasig hardcorepunk de turnerat med och jag själv lyssnar på.

k said...

Det lät helt okej faktiskt, verkar vara rätt sköna också. Gick förbi sångaren/gitarristen på en gata i Brooklyn några dagar senare dessutom, dock var jag för feg för att säga något, haha.

Sebastian said...

anonymous:
Vivian Girls är värda all uppskattning. Ska bli intressant att se om det håller i längden.

kaisa:
Det är i sådana situationer du ska ta dig i kragen!