November 29, 2012

GIRLS & CHRISTOPHER OWENS


Girls har som bekant splittrats. "Lust For Life"-singeln släpptes sommaren 2008 och följdes upp av det redan klassiska debutalbumet "Album". Sedan fortsatte det, fram till i somras. Christopher Owens bröt upp och gick vidare. Min egen höjdpunkt när det gäller Girls måste vara den fantastiska "Laura", titta bara här när man framför den live på ett hustak i New York. Det här med hustak förresten, det verkar helt okej nuförtiden. För bara några år sen hade det setts som ganska pinsamt att göra en sån grej, i allas ögon skulle det enbart vara en referens (jösses vad sugen jag blev på att skriva "till Manchester-scenen på 80-talet, Stone Roses, Ian Brown, sångarn") till den där takspelningen som är takspelningarnas takspelning. Men även Blur verkar tycka att det är okej. Så kör i vind. I vilket fall, titta på det här.


Men tidigt nästa år släpper Christopher Owens sitt debutalbum Lysandre, och det kan faktiskt bli hur bra som helst. Tydligen är det något av ett koncept-album som kretsar kring en tjej som Owens träffade under Girls första större turné. Än så länge finns det så pass lite material ute att det är svårt att skaffa sig en bild av hur det här kommer att låta i sin helhet, men går man på låten nedan, "Here We Go", så kan det vara nästa års bästa album. I videon är det någon person med ytterst bra smak som har satt ihop "Here We Go" med sekvenser ur Peter Weirs film Picnic at Hanging Rock från 1975. Mästerligt.

2 comments:

aliciasivert.se said...

MÄSTERLIG känsla att lira på hustak! Jag är komplett talanglös när det gäller att själv hantera toner, men alltså även jag skulle skråla och ta barréackord på toppen av en skyskrapa.
Ingen kommer ändå glömma vilka som var bäst.

Förresten var jag ny på Girls. Men jag gillar det här. Tack för tips!

Sebastian said...

Underbart att upplysa dig om Girls! Hoppas att det fortsatta lyssnandet kommer väl till pass.