May 6, 2011

BUT NOW YOU'RE OUT OF BREATH FROM YOUR CHEAP CIGARETTES AND THE WRONG SIDE OF 7AM

Sommaren 2005 njöt jag av Saturday Looks Good to Me två gånger på mindre än en vecka. Vid ena tillfället i Göteborg och några dagar senare i Emmaboda. I Göteborg stod Hormones In Abundance/Ring Snuten-Patrik och var i det närmaste manisk framför scenen. Fred Thomas älskade min Field Mice-pin och jag älskade Saturday Looks Good to Me. Vilket band. Every Night-plattan recenserades i Sonic under hösten 2004 och ett inköp var givet. Jag tror att det var min favoritplatta i över ett år. Bedårande Betty Marie Barnes (som tydligen ska bo i Stockholm nuförtiden) gör en sval och helt bländande insats på den här skivan som, om jag minns rätt, var hennes första med bandet. "The Girl's Distracted", "When You Got to New York", "Lift Me Up", "Since You Stole My Heart", "All Over Town". Odödligt.

Jag tappade bort SLGTM någonstans på vägen, men för några veckor sedan så stiftade vi ny bekantskap. Fred och Betty Marie har dessutom ett projekt tillsammans som går under namnet Mighty Clouds, finns bland annat att avnjuta på Spotify för den intresserade. Att Mighty Clouds hade en spelning på Strand nu i april är dessutom riktigt jävligt. Varför kan ingen upplysa mig om sådana historiska begivenheter?
För att komma till saken. SLGTM har gjort så många makalösa grejor. På hyllade All Your Summer Songs från 2003 gömmer sig "No Good With Secrets". Mest känd för att outrot leder rakt in i oförglömliga "Alcohol". "No Good With Secrets" är en nyckellåt. SLGTM var ett intimt band, men som lyssnare kom man aldrig så här nära inpå igen.

No comments: